Summer in the States

4th of July and Minneapolis!

Tämän blogipalvelun temppuilut jatkuvat jatkumistaan, jonka vuoksi päätin boikotoida palvelua siten, etten lisää enää kuvia suoraan tekstien rinnalle. Kuvia voipi ihastella jatkossa suoraan tästä linkistä:

Tässä kuvat Minneapoliksesta:

VAROITUS! Pitkä teksti, suosittelen varaamaan hetken lukemiseen…

Tämän viikon ehdoton kohokohta oli kolmen päivän vapaat, kauan odotettu reissu Minneapolisiin ja jenkkien itsenäisyyspäivä ”the 4th of July”.  Reissu alkoi juuri neljäntenä päivänä heinäkuuta, jolloin pakkasimme reppumme yhdessä Tommin, Aven, Aleksandrin, Pertin, Oton ja Aliisan kanssa. Matkustimme Minneapolisiin Wisconsin Dellsistä bussiyhtiö Greyhoundin kyydissä. Matka kesti kaikenkaikkiaan noin viitisen tuntia, kunnes saavuimme St.Paulin kautta Minneapoliksen keskustaan.  Keskustaan saavuttuamme päätimme ottaa ensikatsaukesn kaupunkiin jalalla ihan umpimähkään ja kuinkas sattuikaan, päädyimme suoraan Minneapoliksen sydämeen Minnesota Twins baseballjoukkueen kotikentälle ”Target Field”-stadionille.

Stadionilla pääsimme aina sisäänkäynnille asti, josta hetken ihailtuamme sain neuvoteltua yhden ystävällisen työntekijän kanssa ilmaisen sisäänpääsyn ja tutustumiskierroksen stadionista. Fiilis oli katossa. Ja vielä enemmän kun Twins pelasikin kaiken lisäksi juuri tuota kuuluisaa New York Yankeesia vastaan.  Stadion oli tupaten täynnä (noin. 55300 katsojaa), koska olihan kyseessä vielä jenkkien itsenäisyyspäivä.

Stadionkierroksen jälkeen matkamme taittui lippuluukulle, josta ostimme koko porukalle liput seuraavan päivän otteluun Yankeesia vastaan. Tämän jälkeen lähdimme syvemmälle keskustaan, jonka jälkeen tarkoituksena oli lähteä etsimään majapaikkaa, joka sijaitsi noin 5km päässä ydinkeskustasta. Tommi, Ave ja Otto päättivät lähteä helpoimman kautta suoraan taksilla kohteeseen. Minä, Aleksandr, Pertti ja Aliisa päätimme lähteä matkaan jalan, mutta 2-3 kilometriä taaperrettuamme törmäsimme kahteen pyörätaksiin, jonka kyydillä jatkoimme loppumatkan. Noin kymmenen minuuttia myöhemmin saavuimme vuokrattuun omakotitaloon, joka osoittautui todella hyväksi!

Hetken lepäilyn ja ihmettelyn jälkeen tilasimme taksin ja päätimme lähteä keskustaan ravintolan kautta läheiselle sillalle ihailemaan itsenäisyyspäivän ilotulituksia. Sillalle oli kasaantunut varmaankin yli puoli kaupunkia, koska saimme tehdä täyden päivätyön, jotta edes pääsimme sillalle ihmismassan läpi.. Ilotulitukset olivat kyllä jenkkien tyylilleen uskollisesti suuret ja mahtipontiset. Ilotulituksien jälkeen matka taittui takaisin ytimeen ”Cowboy Jack”- rodeoravintolaan.

Toinen päivä alkoi runsaalla brunssilla ”Mason’s”-ravintolassa, jonka jälkeen pääsimme ihailemaan oikeasti baseball-ottelua Yankeesia vastaan. Tunnelma stadionilla oli uskomaton. ”Tämänlaisen” urheiluhullun unelma! Ottelun aikana jättiscreeniltä todistettiin muunmuassa kliseinen kosinta amerikkalaispariskunnan toimesta. Sekä lukuisia loistavia hetkiä itse ottelun ja tunnelman parissa.

Ottelun jälkeen matkamme taittui Metrolla Yhdysvaltojen suurimpaan ostoskeskukseen ”Mall of Americaan”, jossa aikaa kului yhteensä reilut neljä tuntia. Ostoskeskuksen kokoa on todella vaikeaa selittää sanoin, mutta sisään mahtui muunmuassa muutama vuoristorata sekä vesivuoristorata. Ja tietenkin se vaisut yli 400 liikettä. Neljän tunnin aikana ehdin kiertämään ainoastaan miltei kaksi kerrosta neljästä, joten paljon jäi vielä näkemättä.  Väsynyt joukko lähti neljän tunnin jälkeen metrolla takaisin kohti Minneapolisin sydäntä. Pitkän päivän uuvuttamana päätimme lähteä Pertin ja Aliisan kanssa suoraan takaisin kämpille.

Reissun viimeisenä aamuna lähdimme aamupalalle paikalliseen luomukauppaan, josta keräsimme ison kasan syötävää ennen pitkää bussimatkaa kotiin. Bussimatka taittui varsin kivuttomasti elokuvien ja musiikin parissa.

Reissu on nyt siis takanapäin ja vapaiden jälkeen on taas palattu arkeen Noah’s Arkille. Tällä viikolla onkin luvassa pelkkää työntekoa ja reissussa tuhlattujen rahojen takaisin tienaamista. Viikon ainoa vapaapäivä on perjantaina ja katsotaan mitä tämä konkkaronkka saakaan suunniteltua päivän tuhlaamiseksi..